SAMENVATTING
Overtuigende boodschappen communiceren informatie over (mogelijke) nadelen van iemands huidige gedrag of (mogelijke) voordelen van het veranderen van dat gedrag. Alleen als de boodschap bijdraagt aan langdurige gedragsverandering kan die bijdragen aan gezondheid en voorkomen van ziekte. Maar vaak werken ze niet. Hoe kan dat? Om dat te snappen is het goed om te kijken naar hoe gedrag wel succesvol verandert, zodat we zien waar die boodschappen precies falen. Gedrag in het algemeen, dus ook gezondheidsgedrag, wordt gestuurd door de subjectief ingeschatte balans tussen voor- en nadelen van specifiek gedrag. Als die verwachtingen veranderen, dan verandert gedrag. Gezondheidsboodschappen proberen dat met hun informatie, maar om gezondheidsgedrag langdurig te veranderen is meer nodig: herhaalde positieve ervaring met de uitvoering van het gedrag. Dit hele proces kan worden weergegeven in een model van zelfregulatie. Tegen deze achtergrond worden in dit artikel 10 belangrijke oorzaken geïdentificeerd waardoor gezondheidsboodschappen vaak niet werken.
(NED TIJDSCHR LEEFSTIJLGENEESKD 2025;3(5):230–6)