NTvL - jaargang 3, nummer 5 - Themanummer Gedragsverandering, oktober 2025
prof. dr. A. Dijkstra
Overtuigende boodschappen communiceren informatie over (mogelijke) nadelen van iemands huidige gedrag of (mogelijke) voordelen van het veranderen van dat gedrag. Alleen als de boodschap bijdraagt aan langdurige gedragsverandering kan die bijdragen aan gezondheid en voorkomen van ziekte. Maar vaak werken ze niet. Hoe kan dat? Om dat te snappen is het goed om te kijken naar hoe gedrag wel succesvol verandert, zodat we zien waar die boodschappen precies falen. Gedrag in het algemeen, dus ook gezondheidsgedrag, wordt gestuurd door de subjectief ingeschatte balans tussen voor- en nadelen van specifiek gedrag. Als die verwachtingen veranderen, dan verandert gedrag. Gezondheidsboodschappen proberen dat met hun informatie, maar om gezondheidsgedrag langdurig te veranderen is meer nodig: herhaalde positieve ervaring met de uitvoering van het gedrag. Dit hele proces kan worden weergegeven in een model van zelfregulatie. Tegen deze achtergrond worden in dit artikel 10 belangrijke oorzaken geïdentificeerd waardoor gezondheidsboodschappen vaak niet werken.
(NED TIJDSCHR LEEFSTIJLGENEESKD 2025;3(5):230–6)
Lees verderOm de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonalisserde advertenties te tonen. Indien u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Uw keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. U kunt uw instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van uw toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.