Articles

DE OMGEVING OVER HET HOOFD GEZIEN BIJ ONTWIKKELINGSPROBLEMEN

NTvL - jaargang 3, nummer 4, september 2025

dr. R.H. Wichers , prof. dr. H. Bruining

SAMENVATTING

Wanneer kinderen zich presenteren met ontwikkelingsproblemen ligt doorgaans de focus op de best passende diagnose en symptomatische interventies. Door deze benadering krijgt de invloed van de omgeving en hoe de context het kind zou moeten ondersteunen onvoldoende aandacht. Essentiële informatie over deze omgevings- en contextfactoren is vaak niet beschikbaar, doordat de relevante bronnen, zoals scholen, zorginstellingen en buurtteams, gebruikmaken van verschillende datasystemen. Dit leidt vaak tot versnipperde zorgtrajecten en onduidelijkheid wie welke verantwoordelijkheid draagt. In dit artikel stellen wij deze kwestie aan de kaak en pleiten voor digitale bestrijding van versnippering om zo de diverse informatielagen samen te brengen en te houden, ten behoeve van een volledig en samenhangend beeld van de ontwikkeling van het kind. Daarbij kunnen ook andere technologieën, zoals smartphones en wearables, worden ingezet om meer reële inzichten te bieden in het dagelijkse leven van kinderen. Kortom, om de zorg voor kinderen te verbeteren, moet de blik worden verruimd en de focus verlegd van individuele tekortkomingen naar de dynamische interactie tussen aanleg, omgeving en context.

(NED TIJDSCHR LEEFSTIJLGENEESKD 2025;3(4):185–7)

Lees verder