• Zoek
  • Log in
  • Abonneren
Menu
  • Uitgaves
  • Home
  • Over NTvL
  • Nieuws
  • podcast
  • Abonneren
  • Webinar
  • Arts en Leefstijl
Alle
  • Alle
  • NTvL articles
  • Blog berichten
  • Specials
Wachtwoord vergeten? Ben je nog geen lid? Registreer hier
Tijdschrift nummers > Nummer 2, April 2024 > Voorwoord

Voorwoord

Door: drs. C.K. Bos

  • Samenvatting
  • Volledige tekst
  • PDF

Druk op de afspeelknop om de tekst voor te lezen.

“IK HEB GEEN SPECIAAL TALENT, IK BEN SLECHTS NIEUWSGIERIG”

Neemt kennis over leefstijl bij patiënten toe als de zorgprofessional nieuwsgierig is/vragen stelt of als deze adviezen geeft? Kunnen we de bovenstaande uitspraak van Albert Einstein gebruiken in de spreekkamer? In het gesprek met een patiënt is het heel belangrijk om de juiste vragen te stellen en niet te snel een advies te geven, maar dat is niet makkelijk.

Als huisarts merk ik dagelijks hoe belangrij k hulpvraagverheldering is. Een patiënt die komt in verband met vermoeidheidsklachten kan bij voorbeeld als hulpvraag hebben: is het bloedarmoede, vitaminetekort, hartproblemen of kanker? Het achterhalen van de hulpvraag lukt vaak door simpelweg een minuut te luisteren, of: “Wat is uw belangrijkste vraag?”, of “Bent u bezorgd?” te vragen. En dan verloopt het consult een stuk makkelijker.

De vraag moet aansluiten bij de gewoonten van de patiënt, zoals ik recentelijk merkte in Utrecht. Om te kijken of het Leefstijlroer als tool kan worden gebruikt, mocht ik een dag waarnemen/samenwerken in een huisartsenpraktijk waarin 80% van de patiënten een niet-westerse achtergrond heeft. Het consult openen met: “Waar komt u voor?”, werkte niet. Patiënten keken mij wat verbaasd aan. “Hoe gaat het met u?” werkte juist perfect in deze praktijk. Het Leefstijlroer werd enthousiast ontvangen, zelfs door mensen die geen Nederlands kunnen lezen. Zij bespraken het met hun kinderen en zo werkt het zelfs voor het hele gezin.
In mijn eigen praktijk werkt “Hoe gaat het?” niet zo goed. Het wordt vaak beantwoord met “Wel goed, maar niet helemaal, anders zat ik hier niet.” Dan werkt: “Waar komt u voor?” weer beter.

Het is een hele kunst om op het juiste moment de beste vraag te stellen. Dat geldt des te meer voor vragen over leefstijl, omdat mensen vaak al jaren aan het worstelen zij n met hun leefstijl, en het dus een gevoelig onderwerp is geworden. Dat kan ervoor zorgen dat we aarzelen om naar leefstijl te vragen en het onderwerp vermijden. Mijn ervaring is juist dat bij na iedereen het enorm waardeert als je er wel over begint. Maar dan wel door middel van vragen stellen en niet door middel van (ongevraagd) advies geven.

Onderstaande vragen helpen vaak goed om het gesprek te openen:
“Wat vindt u belangrijk?”
“Vindt u het goed om leefstijl te bespreken?”
“Vindt u preventie belangrijk?”
“Wilt u iets doen om fitter te worden of fit te blijven”? Zo ja: “Wat is uw eerste kleine stapje?”
Zie ook de bijdrage in de podcast Het Leefstijlgesprek over de Leefstijlcheck, een tool die wordt toegelicht door Douwe Atsma.

Deze vragen kunnen we ook aan onszelf als zorgprofessionals stellen. Als we zelf leefstijl belangrijk vinden, dan zullen we het immers ook eerder met onze patiënten bespreken, blijkt uit het onderzoek van Koomen et al. over de leefstijl van de behandelaar.
Socrates vergeleek zichzelf met een vroedvrouw, omdat hij enkel door vragen te stellen kennis bij anderen geboren liet worden. Deze editie zorgt er hopelijk voor dat u nog nieuwsgieriger wordt en dat u kennis over leefstijl geboren laat worden bij uzelf en uw patiënten.

Karel Bos, huisarts
Hoofdredacteur

Terug naar index

PDF

ntvl-2_-2024_voorwoord

Over Auteurs

Meer lezen? Neem een abonnement!
Naar boven

Vragen of opmerkingen?

Laat het ons weten
  • Archief
  • Adverteerders en partners
  • Disclaimer en voorwaarden
  • Privacy
  • Contact

NTvL is een uitgave van Medsuna B.V., Westzijde 22, 1506 EE, Zaandam

© NTvL 2025

Beheer cookie toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonalisserde advertenties te tonen. Indien u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Uw keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. U kunt uw instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van uw toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}